Synpunkter & klagomål
Vi vill gärna ta del av synpunkter, förslag och klagomål. Att få synpunkter på vårt arbete hjälper oss att utveckla verksamheten. Därför välkomnar vi synpunkter eller förslag från dig som vårdnadshavare. Speciellt viktigt är det naturligtvis om det är något du inte tycker fungerar som det skall!
Rutiner för klagomålshantering
Enligt 4 kap 8 § i skollagen ska det finnas rutiner för klagomål “Huvudmannen ska ha
skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.
Så här ser våra rutiner ut:
1. Kontakta Rektor
Elever och vårdnadshavare som är missnöjda och har klagomål på utbildningen eller
verksamheten i övrigt ska i första hand vända sig till rektor. Klagomål kan lämnas
genom skriftlig- eller muntlig anmälan.
Blankett för synpunkter och klagomål kan du beställa genom info@mubarak.se
Rektor för våra grundskolor är Ali Olad som nås via mail ali.olad@mubarak.se
Eller telefon 070-080 00 09.
Rektor ansvarar för att det så snart som möjligt görs en utredning om det förhållande som klagomålet avser och att nödvändiga åtgärder vidtas för att rätta till eventuella brister.
De som klagat informeras om på vilket sätt konstaterade brister åtgärdats.
Klagomålet, utredningen och åtgärderna dokumenteras och att dokumentationen arkiveras.
Om du inte är nöjd med vad skolan gjort för att förbättra situationen kan du kontakta huvudmannen, dvs. Mubarak Utbildning AB.
2. Kontakta Huvudmannen
Mubarak Utbildning AB har en skolstyrelse som övervakar verksamheten vid våra skolor.
Om du inte är nöjd med rektors utredning kan du kontakta skolstyrelsen direkt genom att lämna dina synpunkter i skolstyrelsens brevlåda utanför skolans expedition eller genom info@mubarak.se och Tel. 070-964 63 11.
Skolstyrelsen tar då över rektors ansvar för att klagomålet utreds och åtgärdas på lämpligt sätt samt att de som klagat informeras om vilka åtgärder som vidtagits med anledning av klagomålet. Denna utredning är helt oberoende av den utredning som rektor tidigare gjort i ärendet.
Vi uppmanar dig som lämnar synpunkter eller klagomål att ange kontaktuppgifter. Det ger oss möjlighet att återkoppla till dig. Du kan självklart välja att vara anonym genom att inte lämna kontaktuppgifter.
3. Kontakta Skolinspektionen
Om du ändå inte är nöjd efter att ha kontaktat rektor och huvudman kan du som sista instans kontakta Skolinspektionen som är den myndighet som övervakar samtliga skolor i Sverige.
Du når skolinspektionen på www.skolinspektionen.se